Wednesday 2 November 2011

Kozlekedes

Amikor az elso napomon augusztus 1.-en bementem az irodaba, azt mondtak, hogy 2 heten belul elkoltozunk egy masik helyre. Gondoltam, hogy lehet benne majd egy kis csuszas, de azt azert nem, hogy egeszen november 1-ig kell varni. Pedig de, tegnaptol itt vagyunk. Az elonye, hogy van legkondi, es nincs aramszunet minden nap del es ketto kozott. Ellenben kurva messze van a szallasunktol meg mindentol, ma 1 ora 10 percet utaztunk csak a buszon.

Ha mar busz:
Na jo, ennyire azert nem volt veszes, de joparan logtak az ajtoban is. Egyebkent lattam mar majdnem ennyire tomott buszt is :)
A buszjegy kb 4-12 rupia kozt van, ez meg ugy sem tul sok, ha beszorozzuk 4-gyel (1 rupia = 4 Ft). Az ar fugg a tavolsagtol, meg a busz tipusatol. A soforon kivul mindig van egy "ellenor", aki jon es megveheted a jegyedet. Az nem szamit, hogy mennyien vannak, az tuti, hogy elkeri a penzt. :) Ha nem tud hatramenni a buszon, akkor leszall, hatramegy, elkeri a penzt az ablakon at, vagy ahogy tudja es visszamegy elore. Meg van szabva egyebkent, hogy ki hol ulhet, es be is tartjak. A nok es idosek elol, a ferfiak hatul. Nehany termetes indiai no eleg felelmetesen tud nezni, ha egy ferfi elfoglalja a noi helyeket :)

Ha mar busz, akkor nehany szo a riksarol (rickshaw) is. Olcso es viszonylag gyors, es rengeteg van belole. Alkudni kotelezo, ugyanis neha 5szor annit kernek, mint amennyibe kerulne. Van nemelyiken ora, mint otthon a taxikon, de sok meg van buheralva, ezert jobb lefixalni elore. Kenyelmesen 2-3 ember fer el, de mentunk mar 6an is + sofor, itt semmi sem problema :) Az alkudozas a legjobb: mond vmit a sofor, mi mondunk vmit, o mondja nem, de addigra mar ott van 3 masik riksa is, ugyhogy mi elindulunk a kovetkezohoz. Amikor ezt latja, akkor hirtelen jo lesz az az ar is, amit mi mondtunk :) A "hivatalos" tarifa egyebkent 14 rupia az elso 1,5 km, utana 7 minden km utan.

Es akkor a vonat. Az indiai vasut a vilag egyik legnagyobb foglalkoztatoja, kb. 1,5 millio embernek ad munkat. Meglehetosen kiterjedt a halozat, gyakorlatilag barhonnan el lehet jutni barhova Indian belul, ezert is rengetegen hasznaljak. Ezert is, itt nem eleg megvenni a jegyet aznap, hetekkel, de inkabb honapokkal elotte erdemes lefoglalni. Pl. a decemberi utazasomra mar nem talaltam halokocsis jegyet ket honappal elotte...
Tobb osztaly van. Alapvetoen van az AC (air-condition = legkondi) osztalyok, es a szegenyebb

"Sleeper" osztalyok. Mi mindig probalunk AC helyet foglalni, mert a sleeper class-en tomegnyomor van, az emberek egymasos ulnek/allnak. A buz es a nyomor kb. elviselhetetlen hosszu tavon. Az AC osztaly viszont nagyon korrekt, aranylag kenyelmes ágyakkal, folyamatos kiszolgalassal. Ez azt jelenti, hogy 10 percenkent szaladgalnak a dolgozok es kinalnak vizet, uditot, edesseget. Csinalnak reggelit, ebedet, vacsorat gyakorlatilag semmi penzert. Itt nem olyan, mint otthon, hogy az IC-n 5-szor annyiba kerul minden... 1500km-t kb. 24 ora alatt tettunk meg. Aranyosan kb. megegyezik a Pecs-Budapest tavval es idejevel :)

Gyalogosan borzalmas kozlekedni. Alig-alig lehet jardat talalni, igy mindig az autok, buszok meg motorok kozt kell szlalomozni. Zebra nincs, de ha veletlen van, az sem erdekel senkit. Lampa sincs, csak elvetve, de az sem a gyalogosoknak. Szoval ha at akarok menni, egesz egyszeruen elindulok es jelzek, hogy jo lenne ha megallnal :) Kicsit olyan erzesem van ilyenkor, mint amikor a sioktato mondta, hogy ne foglalkozzak a tobbiekkel, majd ugyis kikerulnek :) Nehany koccanast egyebkent lattam mar, de nagyobb balesetet nem. Facebookra tettem fel meg augusztusban egy videot, sajnos azonban nem tudom belinkelni, mert le van blokkolva.

Na ebbol a bejegyzesbol megint nem az lett, amit akartam. De remelem a kepek feldobjak legalabb :)

No comments:

Post a Comment