Monday 5 September 2011

Kirandulasok II - Eszak India (Agra, Amritsar)

Az elmult 4 het soran munkam nem igen volt, igy amikor tudtunk, akkor mentunk valahova. Mivel a fonokunk augusztus kozepen mondta, hogy szeptemberig nem nagyon tud feladatot adni es nyugodtan hasznaljuk ki az idot, nem sokat tetovaztunk, elindultunk eszakra. Az "eredeti vegleges" utvonal Hyderabad - Agra - Amritsar - Srinagar - Leh - Srinagar - Hyderabad lett volna, ezt azonban valtoztatni kellett joparszor az ido hianya miatt. Vegul Leh-be nem jutottunk el. Harman mentunk, Ehsan, az irani; Taisa a brazil es en. Illetve elso nap jott velunk Ehsan egyik ismerose, Adriana is mexikobol, o csak a Taj Mahalt nezte meg.

1-2. nap - Agra
Reggel 6 korul indult a vonatunk, ami kimondottan jo allapotu es kenyelmes volt. Ropke 24 ora es kb. 125o km es megerkeztunk Agraba, ami gyakorlatilag csak a Taj Mahal miatt hires. A vonatallomasrol eltaxiztunk egyenesen a Taj Mahalhoz, ahol nemi keresgeles utan talaltunk egy szobat. Erdekes, hogy itt az arak egyaltalan nem fuggenek attol, hogy hol van a hotel/vendeghaz. A tengerparton is gyakorlatilag potom penzert lehetett talalni kozepes minosegu szallasokat. Aztan mentunk is megnezni a Taj Mahalt, ahova a belepo 750 rupia (3000Ft) idegeneknek, 20 rupia (80 Ft)!!!!! indiaiaknak. Legalabb a sajatjukat nem huzzak le :) Ehhez meg hozzacsaptak a 250 rupias Agra erod belepojet is, szoval eleg draga volt. De hat Taj Mahal megis csak a Taj Mahal. Akik jobban ismernek, tudjak, hogy nem vagyok annyira oda az epuletekert, meg nevezetessegekert, most is igy voltam ezzel. Valoban gyonyoru, meg szepen ki van dolgozva, meg hatalmas, de csak egy epulet szamomra :). Raadasul belul nincs semmi az eg vilagon csak egy kriptaszeruseg, ahova a csaszar eltemetette a feleseget. Aki nem hallotta volna a tortenetet, "az épületet a XVII. században élt Sáh Dzsahán császár építette szeretett felesége Mumtaz Mahal halálakor. Mumtaz 14. gyermekének szülésébe halt bele." (Wikipedia)
A Taj Mahal utan atmentunk az "Agra Force", korbesetaltunk, csinaltunk nehany fotot, igazabol mar eleg faradtak meg ehesek voltunk. A legizgalmasabb itt talan az volt, hogy nehany majom meg akart tamadni minket, amikor a kozelukbe kerultunk :)
Idokozben megvettunk a vonatjegyet is Amritsarba es ejfelkor mar a vonaton is voltunk...

3-4. nap - Amritsar
Mivel azonban nem vettuk meg idoben a jegyet, mar csak a varolistan volt hely, es a vonaton kozoltek, hogy nincs helyunk es takarodjunk az alacsonyabb minosegu kocsiba azzal a remennyel, hogy talan Delhi utan lesz helyunk, mert akkor sokan leszallnak. Sok valasztasunk nem volt, a kovetkezo megallonal atmentunk a "Sleeper Classba". Itt aztan megtapasztaltuk a legandas indiai vonatozast: tomeg, szegenyseg, kosz, buz. Hely nem volt, oxigen nem volt, vegig az eloterben csoveztunk. Nehany no az elejen osszevesztek, meg lokdosodtek is, ami nagy szam, Indiaban ugyanis altalaban a veszekedesek kiabalassal vegzodnek, fizikai tettlegessegig nem jut el a dolog. Lattam egy oregembert, akinek sztem vekonyabb volt a labfeje, mint az en csuklom. Egyebknet, itt valoszinuleg az emberek felenek nincs jegye, de igazabol nem kuldik oket le a vonatrol. Pedig meg rendorok is jarkaltal fel ala es mindenkitol kerdezoskodtek, hogy hova, de senkit nem kuldtek le. Pedig tenyleg rengetegen voltak...5 orat voltunk szamuzve erre az osztalyra. 5 orat voltunk szamuzve erre az osztalyra, Delhi utan valoban leszalltak es szerencsere "sorra kerultunk" a helyeket illetoen. Innen meg 12-13 orat mentunk, azt gyakorlatilag vegigaludtuk az "agyunkban" :)

Amritsar a Pakisztan hatar mellett van, van is minden nap 4-kor valami unnepseg a hatarnal, mindenki arra akart minket elvinni. Allitolag jo moka, de nem volt ra idonk. A Golden Temple miatt jottunk, ami eletem eddig egyik legfurcsabb elmenyet adta. Vannak itt muszlimok, hinduk, sikh-ek (ez szinten egy vallas a rengeteg indiai vallas kozul). A "aranytemplom" akkora szentely az ittenieknek, hogy tilos a dohanyzas es csakis vegetarianus etterem van a templom 200m-es korzeten belul. A templom 24/7 nyitva van, igy megneztuk este is es nappal is. (innentől otthonról írom, nem a munkahelyről, így vannak ékezetek is) Este volt érdekesebb. Rengetegen jönnek imádkozni nap-mint-nap, és nagyon sokan itt is töltik az egész éjszakát. Nem tudom, hogy dolgoznak, vagy hogy élnek, lehet ez csak egy egyszeri alkalom volt, akkor pont kifogtuk. De szerintem ez mindig így van. A sikhekről először a Star Wars jutott eszembe, de aztán rájöttem, hogy azok a Sithek :) Másodszor pedig a muszlimok. Magasak, szakállasak és hosszú köntösszerű ruhában vannak, fejükön turbánnal (vagy valami ahhoz hasonló). Egy igazi sikh. Abban különböznek, hogy a sikhek látványosan viselnek egy kést is a baljukon. Félve megkérdeztem az egyiket, vajon mire kellhet neki, a válasz pedig nem volt meglepő: "arra, hogy megvédjük magunkat." Gondoltam magamban, kitől? Számomra inkább ijesztő volt, nem is nagyon szerettem ott lenni. Kicsit nekem olyan, mintha felsőbbrendűnek gondolnának magukat, de ez csak az én érzésem, nem ismerem őket. Szóval ezek a férfiak minden nap hajnali 1:30-kor mehetnek be a templomba, addig az odavezető kis úton sorakoznak. Majd bemennek a templomba, imádkoznak és mosakodnak/fürödnek, a templomot körülvevő kis tavat ugyanis szentelt víznek tartják. Aztán volt egy épület, ahol menzaszerű étkeztetés ment az éjszaka ingyen. Volt néhány szőnyeg egymás mellé fektetve, ott ettek az indiaiak. Egyébként ők nem voltak túl szegények, szóval nem arra kell gondolni, hogy az összes hajléktalan beözömlött zabálni egy jót. Nem tudom, miért van ez így, egy idegenvezető most jó lett volna :)

Másnap megnéztük nappal is a helyet, ekkor már nem volt semmi furcsaság, olyan volt, mint egy átlagos látványosság megnézése. Érdekességként még annyi, hogy az egész létesítménybe nem lehetett bemenni cipővel, szóval mezítláb szaladgáltunk, valamint kellett fejkendőt is viselni mindenkinek. És baromi meleg volt...

Délután indult a buszunk Jammuba, amit 6 óra alatt tettünk meg. Jammu a Himalája lábánál fekszik, teljesen hasonló, mint India. Este értünk ide, ahogy leszálltunk a buszról, 4-5 ember jött kiabálva, hogy "Srinagar, yes?", mire mi mondtuk, hogy "Yes, Srinagar" :) Kb. 1 óra alkudozás után, sikerült megállapodni velük, hogy mennyiért visznek el. Szóval beszálltunk a jeepbe és irány Srinagar. Kb. 4 óra után megállt a sofőr és annyit mondott, hogy fárat és ő most alszik egyet :D Tényleg elég fáradtnak tűnt, mert kb. fél perc múlva már horkolt :) Ehsannal kicsit körbenéztünk, ekkor már bőven a hegyekben voltunk, de ezen a vidéken még rengeteg volt a kis falu és útszéli pihenőhely, szóval szinte az egész hegy ki volt világítva. Elszívtunk egy cigit, kb. 15 perc telhetett el, amikor szólt a sofőr, hogy minden oké, mehetünk. Elég gyorsan regenerálódott :) Aztán kb. még 3-4 óra volt, mire beértünk Srinagarba, amiről majd a következő bejegyzésben írok, mert ez is elég hosszú lett és van még sztori bőven.
Képek a facebookon egyébként, csináltam egy külön albumot ennek az utazásnak.